کیفیت حجاب
هر دخترى از ابتداى بلوغ
هنگامیکه در معرض دید نامحرم قرار گیرد لازم است تمام موها و بدنش را بپوشاند بجز دو مورد:
یکى دستها تا مچ ، دیگرى صورت به اندازه ایکه در وضو شستن آن لازم است بشرط آنکه :
الف این دو عضو داراى زینت نباشند. ب وکسى به آنها به قصد لذّت و هوس نگاه
نکند. بنابر این اگر کسى به قصد لذّت بردن به آنها نگاه کرد حرام است ، یا صورت و
دستها داراى زینت و آرایش بود مى بایست صورت و دستها را هم بپوشاند.
براى روشن شدن بیشتر به سؤ ال و جوابهاى ذیل که از امام (قدس اللّه )
مى باشد دقت فرمائید:
1- حدود حجاب اسلامى براى بانوان چیست ؟ و آیا براى
این منظور لباس بلند آزاد و شلوار و روسرى کفایت مى کند؟ و اصولا چه کیفیتى در لباس و
پوشش زن در برابر افراد نامحرم باید رعایت شود؟
ج : واجب است تمام بدن زن بجز قرص صورت و دستها تا مچ از
نامحرم پوشیده شود ولباس مذکور اگر مقدار واجب را بپوشاند مانعى ندارد ولى پوشیدن
چادر بهتر است و از لباسهائى که توجه نامحرم را جلب کند باید اجتناب شود.
2- چنانچه زن با خود زینت داشته ، مانند حلقه
ازدواج یا انگشترى در دست یا چهره آراسته کرده باشد آیا واجب است وجه (صورت )
و کفّین (دستها) را بپوشاند؟
ج : پوشاندن از نامحرم در فرض مذکور واجب است .
3- آیا سرمه کشیدن یا ابرو چیدن ، انگشتر
عقیق ، ساعت ، عنیک طبى زیبا براى زنان زینت به حساب مى آید که پوشش آن لازم باشد؟
ج : هر چه در نظر عرف مردم زینت محسوب مى شود اظهار آن در برابر نامحرم جایز
نیست .
4- حناى دست زن را اگر نامحرم ببیند چه صورت
دارد؟
ج : باید از نامحرم مستور کند (بپوشاند).
چند تذکّر:
1- اگر بچّه بحدى برسد که مطالبى را که
بزرگها مى فهمند او نیز بفهمد (ممیّز محسوب مى شود) و حجاب در مقابل او واجب است .
2- از صورت و دستها که استثناء شده باید مقدار کمترى
عریان باشد تایقین کند که به وظیفه اش عمل کرده است .
3- در لزوم پوشش ، بین نامحرم هیچ تفاوتى نیست .
بنابر این اقوام نامحرمان با دیگر نامحرمان هیچ تفاوتى ندارند.
س : آیا شوهر خواهر و برادر شوهر نیز همچون باقى نامحرمانند و حکم
خودپوشى آنان نیز مانند دیگران است ؟
ج : شوهر خواهر و برادر شوهر با باقى نامحرمان در حکم تفاوتى ندارند
و بایستى بهمان گونه که زن از دیگر نامحرمان خود را حفظ مى کند از آنان نیز خود را
حفظ کند (بپوشاند) .
حتّى در برابر آنان نمى تواند با پاى بدون جوراب عبور کند (اگر چه آنها انسانهاى متشرّعى
باشند و نگاه هم نکنند. زیرا زن بایستى از دید نامحرم بپرهیزد چه او نگاه کند یا
نکند.
- ۹۵/۰۲/۲۹